tiistai 26. maaliskuuta 2019

Sokeria sokeria!




Meillä oli tänään töissä teemana hyvinvointi ja osan päivää ravintoterapeutti Hanna Partanen oli paikalla juttelemassa ja vastailemassa kysymyksiin. Hannan kanssa juteltuani mä vaivuin hetkeksi ihan tyystin epätoivoon, kun tajusin kuinka paljon smoothieissa on sokeria. 2,5 dl hedelmäsmoothieta sisältää n. 13 palaa sokeria! Jo ihan pelkässä banaanissakin on n. 2 palaa. Olen järkyttynyt. Smoothien piti olla terveellistä! Mun sokerin vähentämisyrityksiltäni katosi pohja hetkessä. Yritin saada Hannan sanomaan, että itse tehty smoothie sisältäisi sokeria jotenkin vähemmän, mutta ei auta kuin hyväksyä tappionsa.

Yyber-pahaksi Hanna julisti croissantit ja pekonin, mun viikonloppuaamujen herkut. Tiedänhän mä toki, että ne on epäterveellisiä, mutta että oikein YYBERPAHOJA! Kun keskustelussa päästiin vähän pidemmälle, sain sentään osittaisen synninpäästön herkuilleni. Tai ainakin haluan tulkita asian niin. Hanna totesi, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja muu ruokavalio ratkaisee aina enemmän kuin yksittäinen tuote. Eli jos muu ruokavalio on kunnossa, on ihan ok silloin tällöin syödä croissanteja. Tai jos smoothie korvaa suklaapatukan tai pullan, on valinta jo aivan mainio.

Mun omalle yyber-pahojen tuotteiden listalle on kuulunut proteiinivanukkaat ja -patukat. Mä olen mieltänyt ne vain näppäräksi itsepetokseksi, jolla antaa itselleen luvan syödä suklaavanukasta ja saa sen vielä kuulostamaan muka-terveelliseltä. Olen välttänyt näitä ihan totaalisesti. Hannan myötä sain tähän myös toisen näkökulman. Joskus töiden jälkeen tulee kiire treeniin ja syömisestä voi tulla ongelma. Jos vaihtoehdot on treenata nälkäisenä tai syödä ensin ruoka ja rehkiä vatsa täynnä, voi proteiinivanukas olla varsin toimiva välipala, jolla nälkä kaikkoaa ja varsinaisen ruokailun voi lykätä myöhemmäksi. Sitä paitsi ymmärsin, että mun proteiinin saanti jää nykyään vähän liian pieneksi, kun  olen vähentänyt lihan syömistä. Varsinkin kasvispäivinä lisäproteiini ei siis olisi pahitteeksi. Ehkä en enää pidä proteiinituotteita ihan täyspannassa, vaikka kyllä mä silti aika huijaukseksi ne luokittelen.

Kyllä se niin on, että tieto lisää tuskaa. Syö mitä tahansa, liika on aina haitaksi. Parasta siis jatkaa hyväksi todettua linjaa ja pyrkiä säilyttämään kohtuus kaikessa. I <3 smoothies!

12 kommenttia:

  1. Liian ankarat rajat muutoksessa lannistavat ainakin minut heti alkuun. Itse pyrin välttämään tuotteita, joissa on lisättyä sokeria. Ja sillä pääsee jo pitkälle. Hedelmissä on kuitenkin paljon hyviä aineita.
    Ja on hyvä sallia itselleen myös herkkuja viikon varrella...tämä toimii ainakin minulla.
    Aurinkoista jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua oikeastaan kauhistutti se, että terveellisenä pitämäni asia onkin oikea sokeripommi. Toki hedelmäsokeri ei ole niin paha kuin lisätty sokeri tai keinotekoiset makeutusaineet, mutta kyllä se silti yllätti. Ja kun nimenomaan sokeria olen ruokavaliosta halunnut vähentää :) No, en aio tästä sen enempää stressata, jatkossakin keskityn lisätyn sokerin välttämiseen ja nautin smoothieni edelleen :D
      Aurinkoista maaliskuun loppua!

      Poista
  2. Ehkä kohtuus kaikessa toimii. Täälläkin yritetään kohti terveellisempää elämää jälleen kerran, mutta totaalinen ehdottomuus ei toimi, välillä pitää saada herkutella. Olenkin tuuminut, että 5-päivää terveellistä ja 2-päivää viikossa voi sitten vähän herkutella. Josko se tästä.

    Ihanaa keskiviikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olen kohtuuden kannattaja, enkä suosi ehdottomia kieltoja oikeastaan missään asiassa. Joustavuus tuo elämään rentoutta ja sehän on ihanaa! Pääosin mun ruokavalio on ihan kunnossa, mutta sokeriset herkut houkuttaa vähän liikaa. Siksipä pyrin niitä vähän vähentämään, mutta luonnollisen hedelmäsokerin päätin edelleen sallia itselleni ihan ilman tunnontuskia.

      Ihanaa iltaa sulle Tiia <3

      Poista
  3. Kyllä mä koen smoothiet terveelliseksi jos niitä ei tee vaikkapa sokeroituun mehuun. Hedelmiä ja marjoja kuitenkin kannustetaan syömään, sitten jos niistä tekee smoothien, se onkin epäterveellistä, ristiriitaista. Toki marjoissa ym on sokeria mutta onhan se terveellisempää kuin vaikka glukoosisiirappi mitä käytetään karkeissa.

    Se on juuri näin, kaikkessa kohtuus niin se on hyvä!
    Aurinkoa viikonloppuun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samoilla linjoilla olen minäkin ja siksi mua varmaan niin hämmensi, että hedelmäsokeri rinnastettiin tavalliseen sokeriin. Aionkin jatkaa hedelmien suhteen niinkuin ennenkin :) Smoothieenkaan en lisää sokeria, paitsi joskus laitan sekaan jogurtin, jossa on lisättyä sokeria.

      Toivotaan, että se aurinkokin tulisi esiin. Kivaa viikonloppua Maikku :)

      Poista
  4. Itse ajattelen näin että kohtuus kaikessa! Mielihyvää tuo herkut kohtuudells ja se taas vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin😊☀️☀️☀️☀️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin juuri Kristiina! Kyllä elämässä on sijansa herkuillekin :)
      Ihanaa viikonloppua!

      Poista
  5. Kiva postaus! Smoothieista tykkään kovasti ja aikas kovaa tosiaan kolahti :)
    Mutta kohtuudella kun mennään, ei mennä vikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu. Samaa mieltä olen: kun pitää ohjenuorana kohtuuden, niin sujuu ihan hyvin :)

      Poista
  6. Tieto tosiaan lisää tuskaa:) Smoothiet on kyllä niin hyviä! Kohtuus kaikessa on kyllä varmasti hyväksi:) Mukavaa alkanutta kevättä💗

    VastaaPoista