keskiviikko 20. helmikuuta 2019

Koko kansa lukee: Idiootit ympärilläni

Mun somefiidi puskee joka tuutista mainoksia Thomas Eriksonin kirjasta Idiootit ympärilläni. Kirja on kiinnostanut kovasti, koska onhan se ollut julkaisemisensa jälkeen melkoinen puheenaihe ja moni tuttukin on sitä jo ehtinyt hehkuttaa. Mainostajat ovat siis tavallaan iskeneet ihan oikeaan kohteeseen houkutellessaan mua ostamaan/tilaamaan/lataamaan kyseisen kirjan. Mutta toisaalta sitten taas ei, koska on olemassa e-kirjasto. Kuinka moni tietää, että parhaillaan on menossa Koko kansa lukee - kampanja? Kampanjan ajaksi kirjastot ja kustantajat ovat avanneet monenlaista luettavaa e-kirjoina verkkoon. Esimerkiksi tämä kyseinen kirja löytyy sieltä, e-kirjan lisäksi myös e-äänikirjana. Ja kuten kirjastoilla on tapana, ihan maksutta!



Loman ajaksi lainasin tällä kertaa äänikirjan. Tällä sain ratkaistua mun iänikuisen ongelman kutomisen ja kirjallisuuden yhdistämisestä: kutoessa kun sivujen kääntäminen on haasteellista, mutta äänikirjan kanssa tämä ongelma on poissa. Nyt alkaa kirja olemaan puolivälissä ja ensimmäinen sukka hyvässä vauhdissa. Ja silloin kun en kudo, toimii perinteinen kirja oikein mukavasti. Varsinkin kun seuraksi tuli leivottua niin hyviä suklaa-cookieita, että meillä melkein tapeltiin niiden riittävyydestä :D

Ja juu, kirja on ehdottomasti lukemisen (tai kuuntelemisen) arvoinen. Jos on yhtään opiskellut asioita eri persoonallisuustyypeistä, huomaa pian, että tuttujen teemojen ympärillä pyöritään. Tämä kirja on kirjoitettu hyvin helppotajuisesti. Lisäksi se on mielenkiintoinen, mukaansatempaava ja viihdyttävä. Ja opettavainenkin. Tekisi varsin hyvää kerrata näitä asioita vähintäänkin muutaman vuoden välein, niin ihmissuhteet olisi paljon helpompia. Oikeastaan olen kirjan myötä oppinut enemmän itsestäni, kuin muista idiooteista ympärilläni. Todella silmiä avaavaa tajuta, kuinka ääliöltä pahimmillaan voi muiden silmissä vaikuttaa, vaikka omasta mielestään toimii ihan normaalisti ja loogisesti. Yhtä tärkeää on hahmottaa persoonansa positiivisia puolia, sillä silloinhan niitä on helpompi hyödyntää ja mahdollisesti myös vahvistaa. Mä olen niin innoissani kirjasta, että voisin hyvin pitää tunnin monologin siitä, miten olen kirjan kokenut (olenhan keltainen), mutta ehkä on viisainta lukea kirja ensin loppuun, ennen kuin sen enempää avautuu.

Jos kiinnostaa, klikkaa itsesi ekirjastoon ja tutustu!

6 kommenttia:

  1. Viisikot ja juurikin nuo vanhat, oi niitä aikoja. Pakko oli aina jotain mutustaa niitä lukiessa, koska Viisikon jengikin koko ajan söi jotain.

    Kivaa viikon jatkoa Hanna. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ihan sama muisto Viisikosta: niissä syötiin aina ja vähän väliä keitettiin teetä, ja sitten lukiessa tuli aina nälkä :D

      Poista
  2. Vaikka tiedänkin, mitä kirja käsittelee ja olen aiemminkin perehtynyt eri persoonallisuustyyppeihin, jota pidän kiinnostavana aiheena, niin jotenkin toi kirjan nimi estää mua lukemasta sitä. Vaikka tiedänkin, ettei sitä tarttis niin kirjaimellisesti ottaa, niin silti "Idiootit ympärilläni" kuulostaa jotenkin omahyväiseltä. Siis siltä, että kaikki muut olis idiootteja ja itse aina oikeassa. ja just siksi oli kiva, kun kirjoitit tuohon loppuun sen toisenlaisen näkökulman "Todella silmiä avaavaa tajuta, kuinka ääliöltä pahimmillaan voi muiden silmissä vaikuttaa, vaikka omasta mielestään toimii ihan normaalisti ja loogisesti" :).

    Ja ihana muistutus Viisikko-kirjoista. Teki heti mieli alkaa lukemaan ja testaamaan, tuntuuko yhtä jännältä kuin silloin joskus ... öööö. 45 vuotta sitten tai jotain :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kirjan nimi taitaa olla enemmän sarkasmin puolella :) Ainakin mulle kirja aukesi niin, että itsehän tässä on se suurin idiootti, ellei suostu ymmärtämään muita. Jos opettelee ymmärtämään, huomaa ettei idiootteja olekaan, ainoastaan erilaisia tapoja reagoida asioihin. Joten lue ihmeessä, jos aihe kiinnostaa :)

      Poista
  3. On käynyt monta kertaa mielessä että tuo kirja pitäisi lukea! Kiitos vinkistä ja mukavaa viikonloppua☀️☀️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen tykännyt siitä tosi paljon ja nauranut välillä ääneen, kun olen tunnistanut esimerkeistä itseni tai mieheni :D Jatkossa saatan olla ihan vähän ymmärtäväisempi jossain jutuissa, joista meillä yleensä väännetään kättä!

      Poista