torstai 22. marraskuuta 2012

Puuropäivä

Mä en syö puuroa aamiaiseksi kuin poikkeus tapauksissa, koska mulla on muuten kiljuva nälkä jo aamu kymmeneltä. Mä olen aina ihmetellyt juttuja siitä, että puuro pitää nälkää, kun mulla tuntuu olevan just päinvastoin. Alku syksystä luin jostain lehdestä artikkelin, jossa selitettiin, että se onkin tosi henkilökohtainen juttu: eri ihmisillä elimistö käsittelee eri aineita eri tavoin ja jutussa oli joku hieno selitys sille, miksi joillain ihmisillä puuro ei pidä nälkää ja joillain taas pitää tosi pitkään. Sitä selitystä en enää muista, mutta ei haittaa. Mulle riitti jo tieto siitä, että en ole epänormaali enkä luulosairas nälkäkurki. Oikeastaan hymyilytti kovasti yksi keskustelupalstoilla käyty kiivas väittely siitä, pitääkö puuro nälkää vai ei. Ja jos ei pidä, onko puuro väärin valmistettu. Hassu riidan aihe sinänsä: kai jokainen itse tuntee onko nälkä vai ei, riippumatta siitä pitäisikö jonkun muun mielestä olla vaiko ei.

No, joka tapauksessa: mun mielestä puuro on tosi hyvää. Ennen mulla oli tapana pitää kerran viikossa töissä puuropäivä, mutta se on jotenkin jäänyt. Kotona kuitenkin teen aina silloin tällöin puuroa. Lasten suosikkeja on riisipuuro, mannapuuro ja helmipuuro. Itse asiassa ihan samat oli munkin herkkuja lapsena. Mikaa kyllä aina yököttää ajatus, että pitää syödä perunasta tehtyä puuroa... :D

Helmipuuro neljälle


8 dl maitoa
2,5 dl Helmi-perunasuurimoita
suolaa

Kiehauta maito ja ripottele suurimot joukkoon. Anna kiehua hiljalleen sekoitellen 10 minuuttia ja hauduta vielä toiset 10 minuuttia. Mausta suolalla. Kanelin ja sokerin kanssa on tosi hyvää ja toki seuraksi käy myös marjat ja hillot tai voisilmä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti